یک فنجان مشاوره
مهـمـان مــا باشیـد

شـمـــاره تــمــاس
031-36628509

انواع دیتا تایپ ( نوع داده) در جاوا

انتشار 24 اسفند 1400
دیدگاه ها 0
زمان تقریبی مطالعه
گردآوری پدیده تجارت

نوع داده ( data type )  چیست ؟ بزارید با یک مثال ساده شروع کنیم ، دیدین وقتی میخواهید یک غذا ، نوشیدنی یا میوه را درون یخچال بزارید اول دنبال یک ظرف مناسب میگردین که بشه مواد مورد نظر را داخلش گذاشت ،مثلا نوشیدنی را داخل بطری یا پارچ میریزید غذا را داخل ظرف در بسته یا میوه را داخل سبد ، در کل با توجه به ویژگی های آنها ظرف های مختلف را انتخاب میکنید . ما در زبان برنامه نویسی به اون ظرفا ها متغیر و به نوع آن ها دیتا تایپ میگیم . در ایم مقاله قصد داریم انواع  دیتا تایپ ( نوع داده) در زبان جاوا را مورد بررسی قرار بدیم و به کارایی هرکدام بپردازیم پس باما همراه شوید .

دیتا تایپ (data type) یا نوع داده


به جنس داده های قابل پردازش در علوم رایانه دیتا تایپ گفته می شود . مثلا برای پردازش کاراکترها از نوع string  و یا برای پردازش اعداد از integer  استفاده می شود .

انواع داده ها در زبان جاوا

انواع داده ها در زبان جاوا

نوع داده مقادیری را که یک متغیر می تواند بدست آورد تعریف می کند ، به عنوان مثال اگر یک متغیر دارای نوع داده داخلی باشد ، فقط می تواند مقادیر صحیح را بدست آورد.بیایید در زیر به انواع دسته داده ها نگاهی بیاندازیم:

نوع اول داده :اعداد صحیح که شامل (int ; short;long )

نوع دوم داده :اعداد اعشاری که شامل ((double ; floa

نوع سوم داده :متن (string)

نوع چهارم داده :کاراکتر (char)

نوع پنجم  داده :منطقی (boolean)

انواع داده

1.عدد صحیح


: short نوع داده کوتاه یک عدد صحیح مکمل دو بیتی 16 بیتی است. حداقل مقدار آن 32768- و حداکثر 32،767  است. شما می توانید از یک دادهکوتاه برای ذخیره حافظه در آرایه های بزرگ ، در شرایطی که صرفه جویی در حافظه مهم است ، استفاده کنید.

: int به طور پیش فرض ، نوع داده int یک عدد صحیح مکمل دو بیتی 32 بیتی است که حداقل مقدار آن -2به توان 31 و حداکثر مقدار آن 2به توان 31-1 است. در Java SE 8 به بعد ، می توانید از نوع داده int برای نشان دادن یک عدد صحیح 32 بیتی بدون علامت استفاده کنید که حداقل مقدار آن 0 و حداکثر آن 2به توان32-1 است. از کلاس Integer برای استفاده از نوع داده int به عنوان یک عدد صحیح بدون علامت استفاده کنید.

: long نوع داده طولانی یک عدد صحیح مکمل 64 بیتی است. حداقل مقدار آن- 2به توان63 و حداکثر مقدار آن 2به توان63-1 است. در Java SE 8 به بعد ، می توانید از نوع داده طولانی برای نمایش 64 بیتی با طول حداکثر 0 و حداکثر 2به توان64-1 استفاده کنید.

2.قعدد اعشاری


: float  نوع داده شناور یک داده با دقت 32 بیتی IEEE 754 است. دامنه مقادیر آن از حوصله این بحث خارج است ، اما در بخش شناور ، انواع ، قالب ها و مقادیر در بخش زبان جاوا مشخص شده است. همانند توصیه های مربوط به بایت و شورت ، اگر می خواهید حافظه را در آرایه های بزرگی از شماره های شناور ذخیره کنید ، از یک شناور استفاده کنید (به جای دو برابر). این نوع داده هرگز نباید برای مقادیر دقیق مانند ارز استفاده شود. برای این منظور باید از کلاس java.math.BigDecimal استفاده کنید. Numbers and Strings BigDecimal و سایر کلاسهای مفید ارائه شده توسط بستر جاوا را پوشش می دهد.

: double  نوع داده دوگانه یک نقطه شناور با دقت 64 بیتی IEEE 754 است. دامنه مقادیر آن از حوصله این بحث خارج است ، اما در بخش شناور ، انواع ، قالب ها و مقادیر در بخش زبان جاوا مشخص شده است. برای مقادیر اعشاری ، این نوع داده به طور کلی گزینه پیش فرض است. همانطور که در بالا ذکر شد ، این نوع داده هرگز نباید برای مقادیر دقیق مانند ارز استفاده شود .

3.متن


رشته یک نوع داده است که در برنامه نویسی استفاده می شود ، مانند یک عدد صحیح و واحد شناور ، اما برای نشان دادن متن به جای اعداد استفاده می شود. این مجموعه از مجموعه ای از نویسه ها تشکیل شده است که می تواند حاوی فاصله و اعداد نیز باشد. به عنوان مثال ، کلمه “همبرگر” و عبارت “من 3 همبرگر خوردم” هر دو رشته هستند. اگر “صحیح” مشخص شود ، حتی “12345” نیز می تواند یک رشته در نظر گرفته شود. به طور معمول ، برنامه نویسان باید رشته ها را در علامت های نقل قول قرار دهند تا داده ها به عنوان یک رشته شناخته شوند و نه یک شماره یا نام متغیر.

4.کاراکتر


: char نوع داده char یک کاراکتر یونی کد 16 بیتی است. حداقل مقدار u0000 یا (0) و حداکثر مقدار  uffff” یا شامل) 65،535).

5.منطقی


: boolean نوع داده بولین فقط دو مقدار ممکن دارد: درست و نادرست. از این نوع داده برای پرچم های ساده ای استفاده کنید که شرایط درست / نادرست را ردیابی می کنند. این نوع داده نشان دهنده یک بیت از اطلاعات است ، اما “اندازه” آن چیزی نیست که به طور دقیق تعریف شده باشد.

جمع بندی دیتا تایپ ( نوع داده) در زبان جاوا

هر زبان برنامه نویسی یک قاعده و یک یا چند نوع داده مختص خودش دارد که شما به عنوان یک برنامه نویس و متخصص آن زبان لازم است آن را بلد باشین . در بالا ما به بیان و بررسی انواع دیتا تایپ های زبان جاوا پرداختیم که میتوانید با شناخت آنها راحت تر داده های خود را دسته بندی و از انها استفاده کنید.

از شما دوستان عزیز میخواهیم که اکر نکته یا گزینه ای را فراموش کردیم با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید .

مقالات مرتبط

شاید علاقمند به دیدن این مقالات نیز باشید
(آرشیو کامل)

صفر تا صد راه اندازی استارت آپ در اصفهان صفر تا صد راه اندازی استارت آپ در اصفهان مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

24 اسفند 1400

مقایسه وردپرس و جوملا مقایسه وردپرس و جوملا مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

06 مهر 1392

پیش نیاز آموزش برنامه نویسی اندروید پیش نیاز آموزش برنامه نویسی اندروید مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

08 مهر 1398

GenyMotion چیست و چه کاربردی در اندروید استودیو دارد؟ GenyMotion چیست و چه کاربردی در اندروید استودیو دارد؟ مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

25 اردیبهشت 1397

انواع ریدایرکت در طراحی سایت انواع ریدایرکت در طراحی سایت مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

08 دی 1398

طراحی اپ در اصفهان طراحی اپ در اصفهان مقالات موبایل

پدیده تجارت

12 شهریور 1398

آموزش کلی مفهومات دیتابیس آموزش کلی مفهومات دیتابیس مقالات موبایل

پدیده تجارت

06 خرداد 1397

آموزش نصب پلاگین در اندروید استودیو آموزش نصب پلاگین در اندروید استودیو مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

30 اردیبهشت 1397

تبلیغات پاپ آپ چیست؟ تبلیغات پاپ آپ چیست؟ مقالات برندینگ

پدیده تجارت

10 اردیبهشت 1399

نکات اساسی در طراحی اپلیکیشن موبایل نکات اساسی در طراحی اپلیکیشن موبایل مقالات موبایل

پدیده تجارت

30 شهریور 1396

ساخت Toast سفارشی در اندروید ساخت Toast سفارشی در اندروید مقالات موبایل

پدیده تجارت

16 بهمن 1397

طراحی سایت خبری طراحی سایت خبری مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

12 مهر 1396

دیدگاه کاربران

0

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها