یک فنجان مشاوره
مهـمـان مــا باشیـد

شـمـــاره تــمــاس
031-36628509

دامنه ی ir یا com?

انتشار 11 آذر 1392
دیدگاه ها دیدگاه‌ها برای دامنه ی ir یا com? بسته هستند
زمان تقریبی مطالعه
گردآوری پدیده تجارت

به طور معمول برندها برای ثبت دامنه از پسوندهای org,net,co و… استفاده نمی کنند. در کشور ما پسوندهای ir و com رایج ترین پسوندهایی هستند که برای سایت برندها مورد استفاده قرار میگیرد؛ حال سوال اینجاست که com بهتر است یا ir؟ ممکن است هر دو پسوند را برای سایت یک برند ثبت کرده و مورد استفاده قرار دهیم اما به دلایل زیر باز هم ناچار به انتخاب دامنه ی اصلی هستیم:

صحیح نیست که ایران خودرو در تبلیغاتش گاهی آدرس ikco.com و گاهی نیز ikco.ir را معرفی نماید؛ چرا که ممکن است این کار از دید مشتری یک بی نظمی به حساب آید.

از دید گوگل اشکالی ندارد که سایت ما چند دامنه داشته باشد؛ اما باید دامنه ی اصلی سایت مشخص شده باشد. به این صورت که اگر بازدیدکننده آدرس فرعی naminik.ir را در مرورگر تایپ کرد ابتدا آدرس اصلی سایت یعنی naminik.com را مشاهده کرده و سپس سایت را ببیند.

اگر سایت برند شما نیز همانند سایت برند ایران خودرو هم پسوند ir و هم پسوند com را در اختیار دارد می توانید با در نظر گرفتن موارد زیر یکی از آنها را به عنوان دامنه اصلی انتخاب فرمایید، نکات زیر همچنین برای کسانی که در حال طرح ریزی برای معرفی یک برند جدید هستند نیز کاربردی خواهد بود:

مزیت های پسوند ir برای برندها:

چنانچه می خواهید در تلویزیون تبلیغات کنید و یا آنکه دوست دارید وقتی به عنوان مدیر برند به برنامه های صدا و سیما دعوت شدید آدرس سایتتان را معرفی نمایید، داشتن پسوند ir یک امتیاز مهم برای شما محسوب می شود؛ چراکه صدا و سیما برندها را به استفاده از پسوند ir اجبار می نماید.

برای ثبت دامنه با پسوند ir باید در nic.ir ثبت نام کنید پس هویت شما کاملا روشن بوده و قابل شناسایی هستید. طبیعی است که در چنین شرایطی کمتر کسی جرئت می کند با سایتی که پسوند ir دارد مرتکب جرائم رایانه ای شود. کنترل بیشتر زمینه ساز تخلف کمتر شده و در نهایت موجب می شود اعتماد مردم به پسوند ir بیشتر باشد.

پسوند ir دو حرفی بوده و یک حرف از com کوتاه تر است؛ همچنین از آنجاییکه حرف i و r در بالای صفحه کلید قرار دارند تایپ آن نیز ساده تر است.

از آنجاییکه دامنه های ir فقط توسط هموطنان ایرانی ثبت می شوند، تعداد دامنه های قابل ثبت با پسوند ir از تعداد دامنه های قابل ثبت با پسوند com بسیار بیشتر است. در حال حاضر بسیاری از برندهای ایرانی که دامنه شان را با پسوند ir ثبت کرده اند، پسوند com همان دامنه را در اختیار ندارند.

هزینه ثبت و تمدید دامنه های ir کمتر از دامنه های com می باشد که این مورد برای سایت برندها اهمیت چندانی ندارد.

مزیت های پسوند com برای برندها:

پسوند com در همه دنیا شناخته شده است و برندهایی که سطح خدمات آنها بین المللی است معمولا از این پسوند بهره می برند.

پسوند ir در برخی از تحریم های بین المللی علیه ایران به عنوان معیاری برای شناسایی سایت های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد، به عنوان مثال شما می توانید با پسوند com از تبلیغات در گوگل بهره ببرید اما با پسوند ir قادر به این کار نیستید. لازم به یادآوری است که تبلیغات در گوگل از جمله مواردی است که هم از آن سو تحریم و هم از این سو فیلتر شده است.

برای ورود به سایت تک ماکارون کافی است takmakaron را در مرورگر تایپ کرده و سپس به طور همزمان دکمه های Ctrl و Enter را بزنید؛ به صورت خودکار پسوند com نیز به آدرس اضافه می شود. این مساله برای برندهایی چون بانک ملت و ایرانسل که برای بازدید مستمر مخاطب از سایت برنامه هایی دارند ارزش بیشتری دارد.

پسوند com بر خلاف پسوند ir تک بخشی بوده و از لحاظ تلفظ کوتاه تر محسوب می شود.

نوشتن .کام با فونت فارسی زیباتر از .آی آر است، این مساله برای برندهای اینترنتی اهمیت بیشتری دارد.

 

سایر مواردی که می توانند در تصمیم گیری تاثیر بگذارند:

هر سه حرف کام یعنی ک – آ – م در “نامینیک” وجود داشته و نامینیک.کام واج آرایی دارد در حالی که نامینیک.آی آر اینطور نیست. پسوند ir با برند irancell تناسب بیشتری دارد؛ چراکه در نام برند از کلمه ایران هم استفاده شده است. پس ممکن است نام برند شما به هر دلیلی با پسوند com یا ir تناسب بیشتری داشته باشد.

سایت های bpi.ir و bankpasargad.com هر دو متعلق به بانک پاسارگاد هستند اما در پسوند دامنه هاشان هماهنگی دیده نمی شود. بهتر است سایت های مختلف یک برند یا سایت برندهای مرتبط با یکدیگر از یک پسوند واحد استفاده کنند. البته اگر برندهای یک شرکت کاملا مستقل از یکدیگر باشند ضرورت این کار کمتر است.

آدرس سایت موسسه آموزش عالی ماهان mahan.ac.ir است. از آنجاییکه ثبت دامنه با پسوند ac.ir برای همه ممکن نیست و در میان مردم به عنوان پسوند سایت های دانشگاهی شناخته شده، پسوندی اعتباربخش می باشد.

در مجموع اکثر برندهای ایرانی به پسوند ir گرایش دارند و این پسوند حالت رسمی تری به سایت آنها می دهد اما بهتر است مدیر یک برند با در نظرگرفتن مزیت های هر دو پسوند و مسائل خاص برند خود یکی از آنها را به عنوان پسوند اصلی برگزیند. همچنین در صورت امکان لازم است برای پیشگیری از سوء استفاده رقبا و سردرگمی مخاطبان اگر آدرس اصلی سایت برند naminik.com است، naminik.ir را نیز در اختیار داشته باشد. در برخی موارد برندهای بزرگ برای پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی همه پسوندهای مرتبط با برند خود را ثبت می کنند یا آنها را از صاحبانشان می خرند.

 

مقالات مرتبط

شاید علاقمند به دیدن این مقالات نیز باشید
(آرشیو کامل)

وردپرس چیست ؟ وردپرس چیست ؟ مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

16 فروردین 1401

کاربر پسند بودن یک وب سایت کاربر پسند بودن یک وب سایت مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

23 آذر 1392

مزایای داشتن یک اپلیکیشن موبایلی برای رونق کسب و کار مزایای داشتن یک اپلیکیشن موبایلی برای رونق کسب و کار مقالات موبایل

پدیده تجارت

18 تیر 1396

طراحی اپ در اصفهان طراحی اپ در اصفهان مقالات موبایل

پدیده تجارت

12 شهریور 1398

5 نکته در مورد بازی سازی اندروید 5 نکته در مورد بازی سازی اندروید مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

02 اردیبهشت 1397

بررسی ویژگی های اندروید9 بررسی ویژگی های اندروید9 مقالات موبایل

پدیده تجارت

08 اسفند 1398

آموزش طراحی سایت با لاراول در اصفهان آموزش طراحی سایت با لاراول در اصفهان مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

22 خرداد 1399

روش های کسب درآمد از برنامه نویسی روش های کسب درآمد از برنامه نویسی مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

20 فروردین 1401

تبلیغات محیطی چیست؟ تبلیغات محیطی چیست؟ مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

23 فروردین 1401

ساخت Fragment  در اندروید ساخت Fragment در اندروید مقالات موبایل

پدیده تجارت

09 دی 1397

تبلیغات موتور جستجو(SEA) چیست؟ تبلیغات موتور جستجو(SEA) چیست؟ مقالات برندینگ

پدیده تجارت

16 اردیبهشت 1399

نکات مهم در مورد طراحی سایت تجاری در اصفهان نکات مهم در مورد طراحی سایت تجاری در اصفهان مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

09 تیر 1397

دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها برای دامنه ی ir یا com? بسته هستند