یک فنجان مشاوره
مهـمـان مــا باشیـد

شـمـــاره تــمــاس
031-36628509

سیستم مدیریت محتوا یا cms چیست ؟

انتشار 21 فروردین 1401
دیدگاه ها 0
زمان تقریبی مطالعه
گردآوری پدیده تجارت

 سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک نرم افزار کاربردی است که کاربران را قادر می سازد تا محتوای دیجیتال را ایجاد، ویرایش، همکاری، انتشار و ذخیره کنند. CMS ها معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شوند.

CMS  چیست؟

پدیده تجارت - cms چیست

Content_management سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود، نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند. به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدانید که چگونه کدنویسی کنید) یک وب سایت بسازید. به جای ساختن سیستم خود برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید بر روی قسمت های رو به جلوتر وب سایت خود تمرکز کنید. فراتر از وب ‌سایت‌ها، می‌توانید سیستم‌های مدیریت محتوا را برای عملکردهای دیگر نیز پیدا کنید – مانند مدیریت اسناد.

CMS چگونه کار می کند؟

برای اینکه بفهمید یک CMS چگونه کار می کند، ابتدا باید بفهمید که ساخت یک سایت از ابتدا چگونه است. برای افزودن متن، تصاویر، نوارهای ناوبری و سایر بلوک های سازنده سایت، با HTML شروع می کنید. سپس CSS را برای استایل دادن به آن عناصر اضافه می کنید تا با ظاهر و احساس منحصر به فرد برند شما مطابقت داشته باشد. کار را با نوشتن جاوا اسکریپت به پایان می رسانید تا عملکردهای پیشرفته تری را به سایت خود اضافه کنید، مانند CTAهای اسلاید. سپس شما باید این فایل HTML را در سرور خود آپلود کنید تا در پایگاه داده شما بایگانی شود.

هر زمان که می خواهید تغییراتی ایجاد کنید – حتی موارد ساده مانند به روز رسانی محتوا – باید فایل ها را از سرور دانلود کنید، آنها را باز کنید و کد  HTML  را با دست تغییر دهید. سپس باید مطمئن شوید که هیچ پیوند یا چیز دیگری را قبل از بارگذاری مجدد فایل ها به سرور خراب نکرده اید.

بهترین سیستم مدیریت محتوا کدام است؟  CMS  های معروف

1_وردپرس

2_جوملا

3_دروپال

4_پرستاشاپ

معرفی 16 ایده برتر برای کسب و کار های  آنلاین

نحوه استفاده از CMS:

یک CMS از دو بخش اصلی تشکیل شده است: برنامه مدیریت محتوا  CMA و برنامه تحویل محتوا CDA  در مجموع، این برنامه ها اساساً تمام کدها، پرس و جوهای پایگاه داده و زیرساخت ها را در قسمت پشتی مدیریت می کنند تا بتوانید روی قسمت جلویی سایت خود تمرکز کنید. برای مثال، به جای شروع با یک صفحه HTML  خالی، ویرایشگر محتوا را باز می‌کنید و می‌توانید متن پررنگ، پیوندها و CTA  اضافه کنید، و تصاویر و جدول ها را با کشیدن و رها کردن برخی از ماژول‌ها یا کلیک کردن روی چند دکمه به جای نوشتن، درج کنید. HTML، CSS و جاوا اسکریپت را خارج کنید.

برخی از امکانات و قابلیت‌های CMS‌ها عبارتند از:

1.   بدون نیاز به دانش کدنویسی

2.    همکاری آسان

3.    نقش ها و مجوزهای کاربر

4.   ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO

5.   ویژگی های امنیتی و برنامه های افزودنی

6.   قالب های از پیش طراحی شده

7.   به روز رسانی های ساده

8.   زمان بندی محتوا

انواع CMS:

در واقع امروز 99 درصد سایت هایی که در سطح وب مشاهده میکنید، به کمک یک سیستم مدیریت محتوا راه اندازی شده اند. اما خب سیستم مدیریت محتوا دو نوع کلی دارد که حتما باید برای طراحی سایت با آنها آشنا باشید:

1_ سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، آن سیستمی است که یک برنامه نویس یا شرکت برنامه نویسی اختصاصا برای شما نوشته است. اصولا کسب و کارهای بزرگ (مثل دیجی کالا یا سایت های کمی کوچک تر) نیاز به این دارند که به سراغ سیستم های اختصاصی بروند.

در واقع این سیستم ها انعطاف و مزایای بسیار زیادی دارند اما هزینه خیلی زیادی را هم به صاحب آن تحمیل میکند. چرا که در صورت نیاز به هر نوع تغییر دوباره، شما باید به برنامه نویس مورد نظرتان هزینه بپردازید تا جزئیات را به سایت تان اضافه کند.

دقت کنید؛ اگر سیستم مدیریت محتوای اختصاصی طراحی کردید، دیگر نمیتوانید از قالب های آماده و ارزان قیمت سطح وب استفاده کنید و باید برنامه نویس برای تان یک ظاهر اختصاصی با هزینه بالا بسازد.

 2_ سیستم مدیریت محتوای کدباز یا  Open Source

به طور کلی در دنیای وب و فناوری زمانی که صحبت از  Open Source  میشود، بحث در مورد سیستمی است که هم قابلیت توسعه توسط دیگران را دارد و هم رایگان است!

سیستم های مدیریت محتوای کدباز، که امروزه اغلب سایت های سطح وب به کمک شان ساخته شده اند، به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد! تا الان بیشتر از 10 ها شرکت اقدام به ساخت و ارائه رایگان سیستم مدیریت محتوا با اسم خودشان رایگان کرده اند.

این یعنی همین حالا شما میتوانید به سایت وردپرس یا جوملا که هر دو از انواع سیستم های مدیریت محتوای کد باز هستند بروید و  CMS  آنها را دانلود کنید و ادامه فرآیند طراحی سایت با آنها را پیش ببرید. حجم این CMS  ها چیزی کمتر از 30 مگابایت است و به راحتی روی هاست شما نصب میشوند.

بعد از نصب CMS مورد نظر، کافی است یک قالب آماده هم برایش تهیه کرده و سایت را راه اندازی کنید. البته برای ظاهر این CMS ها هم میتوانید از برنامه نویسان کمک گرفته و ظاهر خاص خودتان را بسازید ولی خب اصولا کاربران قالب های ارزان قیمت آماده را ترجیح میدهند.

یک سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می کند؟

برای اینکه به شما ایده ای در مورد نحوه عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا بدهیم، قصد داریم یک تور گردبادی از رابط وردپرس داشته باشیم (وردپرس نمونه خوبی از یک سیستم مدیریت محتوا است).

بیایید با ایجاد یک قطعه محتوا شروع کنیم. بدون سیستم مدیریت محتوا، باید یک فایل  HTML  ثابت بنویسید و آن را در سرور خود آپلود کنید (به نظر پیچیده است، درست است؟).

چه چیزی یک سیستم مدیریت محتوا را تشکیل می دهد؟

در یک سطح فنی تر، یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

 یک برنامه مدیریت محتوا CMA) – این بخشی است که به شما امکان می دهد در واقع محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید .

یک برنامه تحویل محتوا CDA) – این فرآیند پشت صحنه و پشت صحنه است که محتوایی را که در CMA وارد می‌کنید می‌گیرد، آن را به درستی ذخیره می‌کند و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده می‌کند.

این دو سیستم با هم نگهداری وب سایت شما را آسان می کنند.تفاوت استارتاپ ها با کسب‌ و‌کارهای سنتی

کلام آخر:

اگر شما هم صاحب کسب وکار آنلاین هستید و دنبال یک سیستم مدیریت تولید محتوا میگردید  CMS  نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند.

مقالات مرتبط

شاید علاقمند به دیدن این مقالات نیز باشید
(آرشیو کامل)

اعزام کارشناس طراحی سایت جهت مشاوره تخصصی با شما اعزام کارشناس طراحی سایت جهت مشاوره تخصصی با شما مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

30 مرداد 1397

آموزش ایندیزاین (InDesign) در اصفهان آموزش ایندیزاین (InDesign) در اصفهان مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

26 بهمن 1398

طراحی فروشگاه اینترنتی با ربات تلگرام طراحی فروشگاه اینترنتی با ربات تلگرام مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

06 دی 1396

بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ ) چیست ؟ بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ ) چیست ؟ مقالات برندینگ

پدیده تجارت

17 فروردین 1399

آشنایی با زبان جاوا آشنایی با زبان جاوا مقالات موبایل

پدیده تجارت

07 بهمن 1398

چگونه وبسایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟ چگونه وبسایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟ مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

25 آبان 1396

برنامه نویسی ios در اصفهان برنامه نویسی ios در اصفهان مقالات موبایل

پدیده تجارت

06 شهریور 1398

طراحی اپ در اصفهان طراحی اپ در اصفهان مقالات موبایل

پدیده تجارت

12 شهریور 1398

پایگاه داده چیست ؟ پایگاه داده چیست ؟ مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

04 دی 1398

تولید نرم افزاری شبیه اسنپ و تپسی تولید نرم افزاری شبیه اسنپ و تپسی مقالات موبایل

پدیده تجارت

20 آذر 1396

چگونه ادمین یک پیج اینستاگرام بشویم ؟ چگونه ادمین یک پیج اینستاگرام بشویم ؟ مقالات شبکه های اجتماعی

پدیده تجارت

14 تیر 1399

شرکت برنامه نویسی اندروید در اصفهان شرکت برنامه نویسی اندروید در اصفهان مقالات موبایل

پدیده تجارت

30 شهریور 1398

دیدگاه کاربران

0

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها