یک فنجان مشاوره
مهـمـان مــا باشیـد

شـمـــاره تــمــاس
031-36628509

نیچ مارکتینگ چیست و چگونه پیدا کنیم؟

انتشار 16 فروردین 1401
دیدگاه ها 0
زمان تقریبی مطالعه
گردآوری پدیده تجارت

 ممکن است درصنعتی که هستید احساس کنید از سایر مشاغل و رقبا بیش از حد اشباع شده اید و متمایز بودن گاهی اوقات غیرممکن به نظر می رسد. اما متفاوت بودن برند شما در یک بازار شلوغ با بازاریابی ویژه امکان پذیر است!

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ یک استراتژی تبلیغاتی است که بر یک بازار هدف منحصر به فرد تمرکز دارد. این استراتژی به جای بازاریابی برای هرکسی که می تواند از یک محصول یا خدمات بهره مند شود ، منحصراً بر یک گروه متمرکز است – یک بازار مناسب – یا جمعیتی از مشتریان بالقوه که بیشترین سود را از این پیشنهادات دارند.

یک نیچ مارکتینگ می تواند جدا از دیگران باشد:

·       منطقه جغرافیایی

·       شیوه زندگی

·       مناسبت

·       حرفه

·       سبک

·       فرهنگ

·       فعالیت یا عادات

·       رفتار – اخلاق

·       جمعیتی

·       نیاز داشتن

·       کاهش یا اضافه شدن ویژگی ها

مزیت بازاریابی ویژه این است که به برند ها اجازه می دهد خود را از یکدیگر متمایز کنند ، به عنوان یک مرجع منحصر به فرد ظاهر شوند و طنین انداز عمیق تری در یک مجموعه مشخص از مشتریان داشته باشند. به جای اینکه با بسیاری ازبرند های دیگر که همان نوع محصول یا خدمات را ارائه می دهند ، مخلوط شود ، یک نام تجاری می تواند از مارکتینگ ویژه برای برجسته سازی ، ارزشمندتر نشان دادن ، رسیدن به پتانسیل رشد خود و ایجاد ارتباطی قوی تر و طولانی مدت با ایده آل خود استفاده کند.

چگونه یک نیچ مارکتینگ پیدا کنیم؟

پس از دیدن چند نمونه ، برای شناسایی فرصت های بازاریابی خرد در صنعت خود بهتر تجهیز خواهید شد.

برای یافتن و بیرون کشیدن ایده ای برای ایجاد بازار در سطح عمودی ،

 مراحل 4 مرحله ای زیر را طی کنید:

1. نقاط قوت وعلایق خود را شناسایی کنید.

با در نظر گرفتن آنچه شما ارائه می دهید و آنچه در آن مهارت دارید شروع کنید. بهترین استراتژی های بازاریابی خوب ، نقاط قوت و چشم اندازهای منحصر به فرد برند شما را بازی می کنند. بنابراین در مورد ویژگی های خاص و استثنایی برند ، تیم و پیشنهادات خود تأمل کنید.

2. تحقیقات صنعتی انجام دهید.

هنگامی که درباره نوع بازاریابی تخصصی که می خواهید انجام دهید ایده ای کسب کنید ، تأیید کنید که این یک ایده منطقی است. تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید تا ببینید آیا رقبایی در این فضا وجود دارد و آیا وجود دارد ، آنچه که آن مارک ها در حال انجام هستند.پ

همچنین بررسی کنید که آیا ممکن است هیچ گشایشی در بازار هدف شما از دست رفته باشد یا خیر و آیا تقاضای مشروع در عمود وجود دارد.

3. مشتری ایده آل خود را بشناسید.

روش دیگر برای به دست آوردن بینش و ایجاد جرقه برای بازاریابی تخصصی این است که از نزدیک به مخاطب مورد نظر خود نگاه کنید و آنچه را که آنها واقعاً می خواهند و نیاز دارند شناسایی کنید. آشنایی با مشتری ایده آل خود می تواند به شما در ارائه محصول ، خدمات یا پیام بهتر کمک کند.

برای تحقیق درباره مخاطبان ایده آل خود ، از ابزار همپوشانی مخاطبان الکسا استفاده کنید. به سایت خود یا سایتی وارد شوید که مخاطبانی دارد که دوست دارید به آنها دسترسی پیدا کنید. این ابزار به شما کمک می کند وب سایت های مشابه مخاطبان را به اشتراک بگذارید و آنها را در یک تجسم تعاملی کشف کنید. از اینجا می توانید به دنبال گرایش هایی باشید که به شما بگویند مخاطب ممکن است به چه چیز دیگری علاقه مند باشد. شما می توانید روش هایی را برای تمرکز بر نیازهای مشتری ایده آل خود شناسایی کرده و فرصت هایی را برای بازاریابی آنچه که شما ارائه می دهید پیدا کنید.

4. انتخاب ، آزمایش ، تنظیم و تکرار.

مانند اکثر استراتژی های بازاریابی ، شما فقط نمی توانید یک کمپین بازاریابی ویژه ایجاد کنید و تصور کنید که به نتایج دلخواه شما می رسد. شما باید ایده اولیه خود را آزمایش کنید ، نتایج را مرور کنید و مطابق آن ادامه دهید.

ممکن است متوجه شوید که اولین ایده شما برای بازاریابی تخصصی مفید واقع نشده است ، اما یک تغییر ساده می تواند به نقطه شیرینی منجر شود که مخاطبان را به خود جلب می کند و مشتریان مادام العمر را به دنبال دارد.

نیچ مارکتینگ خود را هدف بگیرید و به آن دست یابید

اگر در بازاریابی تخصصی فعالیت نکرده اید ، زمان آن فرا رسیده است که این روش را به عنوان وسیله ای برای ارتباط با یک زیر مجموعه کوچک ، اما وفادارتر از مشتریان کشف کنید. با استفاده از نکات و مثالهای موجود در این پست ، و همچنین تکنیک های موجود در pdf بازاریابی تخصصی ما ، به شما کمک می کند تا یک استراتژی برای شناسایی یک بخش مشتری کم ارزش و با ارزش که می توانید روی آن تمرکز کنید ، ایجاد کنید.

نیچ مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

نیچ مارکتینگ دارای مزایای خاصی است که در سایر استراتژی‌ها این ویژگی‌ها وجود نداشته و همین عوامل سبب تمایز نیچ مارکتینگ نسبت به دیگر استراتژی‌ها می‌شود، به طوری که نمی‌توان این روش بازاریابی خاص را نادیده گرفت. همچنین دانستن این موارد سبب تصمیم‌گیری بهتر شما در راستای اجرای این استراتژی در کسب‌وکارتان می‌شود، 6 ویژگی فوق‌العاده نیچ مارکتینگ عبارتند از:

1_تمرکز بر گروه خاصی از مشتریان

وجود رقبای مختلف در بازار انبوه، کار کسب‌وکارهای کوچک را برای رشد و پیشرفت بسیار سخت می‌کند اما زمانی که از استراتژی نیچ مارکتینگ استفاده کنید، به دلیل تمرکز بر گروه کوچکی از مشتریان رشد و پیشرفتتان سریع‌تر می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که شما تمرکز خود را بر گروهی از مشتریان با سلایق و علایق تقریباً یکسان می‌گذارید، راحت‌تر می‌توانید صدای برندتان را به مشتریان هدف برسانید و در نتیجه این امر سبب می‌شود تا بتوانید تسلط کاملی بر بازاری که می‌خواهید در آن بفروشید، داشته باشید.

همچنین یکی دیگر از عوامل بسیار مؤثر، برقراری ارتباط بسیار خوب با مشتریان است. در نتیجه‌ی این ارتباط شما می‌توانید به خوبی از خواسته‌ها و نیازهای اصلی‌شان مطلع شوید و بهترین محصول با بیشترین میزان سود را تولید کنید. این اطلاعات را نه تنها در خدمات یا محصولتان بلکه در نحوه ارتباط، کانال‌های ارتباطی مورد استفاده، وب‌سایت و غیره می‌توانید استفاده کنید تا میزان تأثیرگذاری برندتان افزایش یابد.

2_رقابت کمتر

برای درک بهتر این موضوع لازم است با مفهومی به نام استراتژی اقیانوس آبی آشنا شوید. استراتژی اقیانوس آبی به زبان ساده یعنی فعالیت در حوزه‌ای که رقیبی در آن وجود ندارد یا تعدادشان بسیار کم است. به همین ترتیب شما با ارائه خدمات و محصولاتتان این احساس نیاز را در مشتریان ایجاد می‌کنید تا خدمات یا محصول شما را تهیه کنند. بنابراین می‌توان گفت به دلیل کم بودن یا نبود تعداد شرکت‌های فعال در نیچ مارکتینگ، رقابتی که در بازار انبوه وجود دارد، در این استراتژی وجود نداشته و بسیار کمتر است. توجه داشته باشید که هر چقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، موفق‌تر خواهید شد چرا که ارائه خدمات یا محصولات متناسب با نیازهای مشتری شما را از باقی رقبا متمایز خواهد کرد.

3_کسب رضایت آسان تر

زمانی که شما رقبای زیادی در حوزه مورد فعالیت خود نداشته باشید کمتر با سایر برندها مقایسه می‌شوید و در نتیجه امکان کسب رضایت مشتری بسیار بیشتر خواهد بود. نتیجه این رضایت، تبدیل مشتریان جدید به مشتریان ثابت و معروفیت بیشتر برندتان خواهد بود. توجه داشته باشید که برای کسب رضایت بیشتر، همواره باید خدمات یا محصول خود را ارتقاء دهید تا رقبای جدید (تازهواردان بازار) نتوانند از شما تقلید کنند.

4_سود بالا

شرکت‌هایی که از این استراتژی برای ارائه خدمات یا محصولات خود استفاده می‌کنند به دلیل خلق ارزش، سود بیشتری به دست می‌آورند. در واقع این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهند که باب میل مشتری بوده و مشتری نیز حاضر به پرداخت مبالغ بالا در راستای آن خدمات یا محصولات است.

به عبارتی می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل استفاده از نیچ مارکت در کسب‌وکار، سود بالای آن است چرا که این بازار کوچک عمدتاً بر اساس درخواست‌ها و نیازهای مشتریان پایدار است. به عبارتی می‌توان گفت اساس این روش بازاریابی سفارشی بوده و به همین دلیل میزان هزینه جهت تأمین، کم و سود بسیار بالا است.

5_برند سازی

یکی از مهم‌ترین اصول نیچ مارکتینگ، برندسازی است به دلیل اینکه محصول یا خدمات مورد ارائه باید منحصر‌به‌فرد بوده و همچنین شرکت باید در این راستا متخصص شده باشد. به خاطر داشته باشید که اکثر مردم از برندهای شناخته شده خرید یا از خدماتشان استفاده می‌کنند چرا که به آن‌ها اعتماد دارند. با این وجود لازم است تا برندسازی را بیشتر از قبل جدی بگیرید.

6_هزینه کمتر

تعداد مشتریان هدف در این استراتژی کمتر است به همین ترتیب هزینه تحقیقات در رابطه با ارتباطات بازاریابی هم نسبتا کمتر خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که نیچ مارکت به طور کلی بازاری است که دارای هزینه کم و سود بالا است و همین مورد یکی از عوامل بسیار مؤثر در پرکاربرد بودن این استراتژی است.

نتیجه:

در نیچ مارکتینگ به یک برند برجسته در بازاری کوچکتر تبدیل می‌شوید. در کسب و کارهای اینترنتی هم یکی از راه‌هایی که می‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید تمرکز بر روی نیچ مارکتینگ است . آغاز به‌کار شما می‌تواند از یک فروشگاه کوچک در بازار باشد، یا حتی یک پیج اینستاگرام. یکی از حوزه‌های پرطرفدار و اتفاقا پردرآمد این روزها ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی، و ورود به کسب و کار  یا ادمینی اینستاگرامی است.

مقالات مرتبط

شاید علاقمند به دیدن این مقالات نیز باشید
(آرشیو کامل)

چرا تبلیغات اینترنتی؟؟ چرا تبلیغات اینترنتی؟؟ مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

18 آذر 1392

بررسی تفاوت بین وردپرس و بوت استرپ بررسی تفاوت بین وردپرس و بوت استرپ مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

01 خرداد 1399

آشنایی با چرخه حیات اندروید (اکتیویتی) آشنایی با چرخه حیات اندروید (اکتیویتی) مقالات

پدیده تجارت

06 مرداد 1397

ترفند های افزایش امنیت شبکه های اجتماعی ترفند های افزایش امنیت شبکه های اجتماعی مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

24 اسفند 1400

آموزش وردپرس به شیوه شب امتحانی!! آموزش وردپرس به شیوه شب امتحانی!! مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

13 خرداد 1396

تولید نرم افزاری شبیه اسنپ و تپسی تولید نرم افزاری شبیه اسنپ و تپسی مقالات موبایل

پدیده تجارت

20 آذر 1396

توضیحاتی درباره فریم ورک لاراول توضیحاتی درباره فریم ورک لاراول مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

21 فروردین 1395

الزاماتی که قبل از سفارش اپلیکیشن اندروید حتما باید رعایت کنید! الزاماتی که قبل از سفارش اپلیکیشن اندروید حتما باید رعایت کنید! مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

08 آبان 1397

5 اشتباه رایج در بازاریابی محتوا 5 اشتباه رایج در بازاریابی محتوا مقالات برندینگ

پدیده تجارت

25 خرداد 1398

طراحی اپلیکیشن تاکسی یاب و مزایای آن طراحی اپلیکیشن تاکسی یاب و مزایای آن مقالات تجارت الکترونیک

پدیده تجارت

02 تیر 1397

نتایج یک روز کاری خوب در پدیده نتایج یک روز کاری خوب در پدیده مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

18 مهر 1396

ویِژگی های یک شرکت طراحی سایت خوب چیست؟ ویِژگی های یک شرکت طراحی سایت خوب چیست؟ مقالات طراحی وب سایت

پدیده تجارت

26 تیر 1394

دیدگاه کاربران

0

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها